De Consumentenbond komt tot een schokkende conclusie: in de kindervarianten van chips, zoutjes en zoete koekjes zit soms 2 tot 3 keer zoveel zout als in het product voor volwassenen! Met de campagne ‘Opzouten! Stop smakeloos zoutgebruik’ wil de consumentenvond bereiken dat de levensmiddelenindustrie zijn verantwoordelijkheid neemt. In 2009 heeft de bond al eens een zoutonderzoek gedaan en helaas is er, op een paar uitzonderingen na, weinig veranderd. Kinderen die te veel zout eten hebben een grotere kans op latere leeftijd hart en vaatziekten. Dit komt omdat op deze jonge leeftijd de nieren al worden aangetast.
Al 8000 consumenten steunen de campagne omdat zij het zat zijn gedwongen te veel zout binnen te krijgen. De campagne loopt tot begin 2012 en voor kinderen staat er een spreekbeurt klaar die ze kunnen houden in hun klas. Hier kunnen ze een KinderKookClinic van TV-kok Mathijs Vrieze mee winnen.
Laten we met z’n allen zorgen dat we minder gedwongen zout binnen krijgen!
Lees meer op de site van de consumentenbond