Lekkere variaties met de eerste hapjes voor je baby

door Esther
hapje babyvoeding

Het is onvoorstelbaar dat baby’s al in de buik kunnen proeven. Ze slikken wat vruchtwater in en aangezien dat niet altijd dezelfde smaak heeft, leren zo al smaken te herkennen. Ook de moedermelk smaakt niet altijd hetzelfde. Als je bijvoorbeeld ui gegeten hebt, dan is de smaak weer anders dan wanneer je zoete dingen gegeten hebt en je baby proeft dat verschil. De echte uitdaging begint vanaf een maand of vier. Dan mag je baby namelijk beginnen met gepureerd fruit en zo de eerste stapjes zetten naar vast voedsel.

Een potje kopen is natuurlijk erg makkelijk en in sommige gevallen kan het niet anders. Maar door zelf het fruit te pureren en te experimenteren met verschillende smaken, leert je kind langzaam maar zeker de èchte smaken kennen. Zo kun je zelf ook veel meer variëren en weet je dat er geen extra suiker bijvoorbeeld is toegevoegd. Hieronder vind je een aantal variaties en combinaties waar je zelf misschien niet zo snel aan had gedacht.

Tips:
Begin altijd met één soort groente of fruit tegelijk en geef dat een paar dagen achter elkaar. Als je baby dit lekker vindt, dan kun je een nieuwe soort proberen. Op gegeven moment kan je gaan mengen met de verschillende soorten fruit.

Vanaf 6 maanden

Mango banaan hapje

Ingrediënten:
Rijpe mango
Banaan

Bereidingswijze:

Maak de banaan en mango schoon en snijd ze beide in stukjes. Doe alles bij elkaar. Pureer met de staafmixer of prak met een vork tot een fijn of grof hapje, afhankelijk van de leeftijd van je baby.

Avocado appel hapje

Ingrediënten:
Avocado
Appel

Bereidingswijze:

Schil de avocado en de appel en snijd ze in stukjes. Pureer de stukjes samen tot een fijne moes.

Peer-pruimenmoes

Ingrediënten:
Peer
Pruim (2 stuks)

Bereidingswijze:

Schil de peer en verwijder het klokhuis. Stoof de peer in een bakje met een laagje water en doe dit 2 tot 3 minuten in de magnetron (of kook het in een pan met een klein laagje water). Afgieten en aflaten koelen. Schil de rijpe pruimen. Snij de peer en de pruimen klein en pureer dit tot een fijne moes. Je kunt de moes wat dikker maken met een beetje rijstebloem of een stukje verkruimelde liga.

Witlof appelhapje

Ingrediënten:
Witlof (1 stronkje)
Appel (2 stuks)

Bereidingswijze:

Schil de appels en snijd in stukjes. Witlof schoon maken, wassen en fijn snijden. De appel en witlof in een pannetje met een laagje water in ongeveer 5 minuten gaar stoven. Afgieten en pureren tot een glad papje. Je kunt er een schepje rijstebloem door doen om het hapje wat steviger te maken.

Vanaf 8 maanden

Bananen aardbeien hapje

Ingrediënten:
Banaan
Aardbei
(Eventueel liga)

Bereidingswijze:

Was de aardbeien en verwijder de kroontjes. Doe de aardbeien in een bakje met een laagje water en doe dit 2 tot 3 minuten in de magnetron (of kook het in een pan met een klein laagje water). Dan afgieten en af laten koelen. Snijd de banaan in plakjes. Pureer de aardbeien en de banaan tot een papje met de staafmixer. Verkruimel er nog wat liga doorheen als je wilt om het wat steviger te maken.

Misschien vind je dit ook leuk:

Laat me weten wat je van dit recept vindt.

Ik ben dol op cookies, dus ik eet ze niet alleen, maar gebruik ze op deze website om content en advertenties te plaatsen, om functies voor social media te bieden en om mijn websiteverkeer te analyseren. Klik op "Accepteer" om verder te gaan op deze website. Accepteer Lees meer